12 In Marys Bröllop

SMEKMÅNAD DEL 5 – HIGHWAY ONE, PIEDRAS BLANCAS, MORRO BAY, PISMO BEACH & LOS ANGELES

For all my english speaking followers, click ”translate” on the left side of my blog and you’ll get somewhat of an idea what I’m talking about. The translation might be weird and funny, it probably will be. But stilll… this is the fifth and last part of our honeymoon and some travel tips for roadtrips down Highway One/Pacific Highway, visiting Piedras Blancas, Morro Bay, Pismo Beach and the Los Angeles area. Enjoy!

Så, då var det dags för den sista etappen på vår smekmånad. Om du missat de andra delarna hittar du dem i tur och ordning HÄR, HÄR, HÄR och HÄR

DAG 11:
Dag 11 samlade vi ihop alla våra pinnaler, sa hej då till Big Sur och vår fina stuga på Glenn Oaks och fortsatte vår Roadtrip på Highway One. Vägen ner, om man inte vill stressa utan stanna och ti lite här och där, tar ungefär en hel dag, så det är bra att vara ute i god tid.

Vårt första stopp blev vid lunch när vi stannade till längs med kusten vid ”Whale Watchers Café” för en bit mat.
Här utanför kan man se valar när det är säsong för det (dec-april), men eftersom det inte var säsong och vårt stopp mest handlade om mat, så spanade vi inte efter valar utan fokuserade på mat. Det här stället visste vi hade fått ganska dålig kritik redan när vi satte oss ner, men eftersom vårt fokus bara var att fylla på energinivårna brydde vi oss inte så mycket om det utan tog det för vad det var. Vi passade även på att fylla på bilens energinivå.
Det här stället var dock det absolut sämsta stället att tanka på eftersom priset var skyhögt. Men, när man inte vet när nästa bensinstation dyker upp är det bra att ta det säkra före det osäkra.
Sen åkte vi vidare längs med Highway One. Utsikten är fantastiskt mesta delen av tiden och det finns lite olika sevärdheter eller stopp att stanna vid här och där. Vi söktae en hel del på nätet samt blev tipsade om diverse olika stopp från vänner och bekanta. Givetvis beror det helt på vad man tycker om och hur man är som person, alla är vi olika, men ett ställe som vi aldrig besökte men som man kan läsa mkt gott om på nätet är Hearst Castle, Monterey Akvarium, 17 Mile Drive med Pebble Beach och Carmel (läs längst ner om anledningarna varför vi struntade i dessa stopp)

Så vi skippade faktiskt nästan allt det man läser om, och stannade oftare till ”mitt ute i ingenstans” där vi tyckte att det var värt att stanna, helt enkom för vad vår vackra moder jord bjuder på vad gäller utsikt.

Dock stannade vi  till vid Piedras Blancas där elefantsälarna ligger huller om buller och latar sig, brölar och fajtas med varandra. Personligen har jag aldrig sett vilda elefantsälar och ville ta mig en titt.
Efter elefantsälskolonin tuffade vi vidare i vår Ford Mustang och stannade inte till för ens vi kom fram till Morro Bay och Morro Rock.

Morro Rock bildades för cirka 23 mijoner år sedan och är en slags vulkanisk klippformation som sticker upp som en spetsig halvmåne i Morro Bay.Oavsett om man är intresserad av detta eller inte passar det utmärkt att stanna till, andas havsluft, sträcka på benen och få sand i skorna…
Precis när vi började känna att det var dags för en rejäl kopp kaffe började vi närma oss Pismo Beach, som blev det sista stoppet innan Los Angeles.
Pismo Beach är en pittoresk stad med mycket väggmålningar och sjukt många butiker med Salt Water Taffy. Både jag och kärleken har, sen vi såg avsnittet från Friends (serien) när Ross äter alldeles för mycket Salt Water Taffy, undrat hur det smakar. Så vi ju bara tvugna att köpa på oss en påse.
Så vi köpte Salt Water Taffy (speciellt, och väldigt kemisk smak men kul att prova), tog en bensträckare ner på stranden och köpte med oss kaffe från Mon Ami.
Jag blev enormt sugen på att beställa en Fluffer Nutter (hallå, namnet!!) men misstänkte starkt att jag skulle hamna i total matkoma och somna i bilen, så jag hoppade över, något jag ångrar lite.
Att läsa karta i USA är en utmaning, vi skrattade så vi grät första dagarna och blev båda bitvis ganska frustrerade eftersom kartan vi hade inte riktigt var så detaljerad som den hade behövt vara. Vi skojade friskt om att den här kartan var det enda som skulle kunna orsaka en omedelbar skilsmässa, men på samma sätt som det var frustrerande var det också hysteriskt roligt.

Visst blir det enklare med GPS, men ibland är det ganska skönt att släppa allt det med teknik och vara lite mer analog i livet. Och fram, det tog vi ju oss tillslut, dessutom ackompanjerat av diverse hysteriska skrattanfall.
Tillslut kom vi fram till hotellet vid Hermosa Beach som ligger en ganska bra bit från Los Angeles centrum, ett område som är lugnt och mysigt, precis så om vi önskade. Jag blev faktiskt tipsad om Hermosa Beach av en Instagramföljare och jag är så glad att vi valde att bo här och inte mitt i stökiga Los Angeles. För när vi var inne på slutet av vår resa märkte vi att det vi var mest sugna på var att strosa på stranden i lugn och ro, äta god mat och bara vara…helt utan mål eller mening.
Hermosa Beach Hotel som vi bodde på, ligger precis vid stranden och rekommenderas varmt av oss båda! Servicen var utomordentlig och rummen fina, utsikten om man beställer rum med strandutsikt är magnifik och sängen var underbart skön. Vi bodde i rum som benämns som ”Ocean Front” på våning två (längst uppdär stranden ligger rakt framför balkongen. Det finns verkligen inget negativt att säga om det här hotellet, de serverar till och med en continental frukost med kaffe, te, juice, flingor, mjölk, bröd, ost, marmelader och bakverk, vilket inte verkar vara standard i USA då det är vanligare att man äter frukost ute.
Vi kom till hotellet först när solen började gå ner bakom horisonten, men det gjorde oss inte det minsta, eftersom utsikten var magiskt fin!
DAG 12:
Jag vaknade tidigt eftersom jag var alldeles för rastlös för att ligga och dra mig en solig morgon som denna. Kärleken sov forfarande så jag smög upp och satte mig på balkongen för att iaktta surfarna som gick ner med sina brädor mot vattnet för att surfa. Jag kikade på strandjoggarna som snabbt passerade förbi på strandpromenaden nedanför balkongen och så smyglyssnade jag på några killar och tjejer som satte upp volleybollnär längre bort på stranden.
Och nedanför balkongen, trots att klockan var kring 07 på morgonen, stod en man och målade…
Vårt rum var verkligen perfekt för oss. Det fanns även ett litet kök för med kylskåp vilket var toppen eftersom vi slapp vara helt beroende av rumsservice. Vi lagade aldrig mat men förvarande kall dricka och lite snacks i köket. Man ser en del av köket bakom mig i bilden nedan.
När kärleken vaknade tog vi oss upp för att äta frukost på hotellet…
Efter frukosten tog vi oss ner till standen, här ser ni vårt hotell från strandsidan sett.
Och det var precis det vi var redo för just då. Vi var så mättade på intryck och kände att det enda vi var sugna på att göra, var att promenera längs med stranden och ta det lugnt. Och då blev det… Vi promenerade fram och tillbaka en gamsla bra bit på stranden, gick sedan tillbaka till hotellet och satt på balkongen, mumsade på chips, beställde roomservice, gick ner till Starbucks och beställde islatte och spelade Yatzy…

DAG 13:
Dagen började med en stadig frukost på ”GOOD STUFF” som låg precis bredvid vårt hotell. Jag beställde in en stor hög med Amerikanska pannkakor, jordgubbar, melon och lönnsirap. Aningens mer än jag mäktade med, men gott var det i alla fall. GOOD STUFF är inget lyxigt ställe, men det gick snabbt att få mat, det smakade precis som på alla ställen vi varit på  (dvs. bra) och man har utsikt mot stranden från uteserveringen. Bor man dessutom på Hermosa Beach Hotell är GOOD STUFF bara precis runt hörnet.

Hermosa Beach känns ganska bitvis typiskt bohemiskt och lite udda. Coola väggmålningar varvas med udda hus, stränder, livräddare och kaktusar och det är verkligen roligt att bara gå runt och titta.

Antalet vindsnurror utanför det här huset övegick vårt gemensamma förstånd.

Efter att ha strosat runt ett tag gick vi omkring och kikade på alla raw food-butiker, ställen som bara serverar smoothiwbowls eller som Juice it up, där vi beställde varsin god juice att ta med ut i solen.

På eftermiddagen åkte vi runt med bilen och kikade in i små butiker, förundrades av alla olika udda men vackra hus, njöt av den Kaliforniska solen och hade det allmänt bra.
Middag åt vi på ett ställe som heter Greenbelt. Jag beställde in en ”Grön Mojito” (utan alkohol med gurka och massa annat smarrigt) och så beställde vi in mat från deras ”Share”-meny, som innebär att man beställer in x antal rätter som man sedan delar på vid bordet. Vi frågade servitrisen hur mkt som behövdes för att bli mätt och gick på hennes rekommendation. Vi beställde in 4 ”shares” och så en liten pizza och det räckte mer än väl!
Det blev svamppizza, tryffelpommesfrites, någon slags ugnsgrillade brysselkål som serverades med picklade tranbär och valnötter, broccoli som serverades med vitlök, citron och parmesanost och hummus med pita bröd.
Efter middagen gick vi upp till hotellrummet och bytte om till bekväma kläder, tog oss ner till stranden som vid det här laget var mer eller mindre folktom och satte oss för att njuta de sista timmarna i Hermosa Beach.

DAG 14:

Eftersom det är en bra bit från Los Angele till San Francisco åkte vi iväg riktigt tidigt för att slippa den värsta trafiken från alla som pendlar ut och in från LA. På vägen tillbaka mot San Francisco fick vi uppleva den dimma som kan förekomma vid Highway One under sommarmånaderna, dock är det större risk ju längre in i sommarmånaderna man kommer.

På vägen tillbaka stannade vi inte alls lika mycket eftersom vi1. redan stannat på de flesta ställen vi ville besöka och dessutom 2. hade ganska lång sträcka att köra. Men utsikten, den var inte mindre magnifik på tillbakavägen och det gick utmärkt att njuta av den från bilen.

Ett ställe vi dock stannade till vid var Big Sur Gallery, som ligger i närheten av Glenn Oaks där vi bodde tidigare under resans gång. ”Hippe Parking Only”, ja det säger väl allt…

En stad vi inte stannade till vid när vi körde från San Francisco och Yosemite, var Santa Cruz. Vi visste att det fanns flera ekologiska jordgubbsodlingar precis i utankanten av Santa Cruz och på vägen hem stannade vi därför till för att köpa med oss ekologiska jordgubbar.

Vi valde stället slumpvis och hamnade hos ”FAMBRINI’S” som ägs av en Vietnamvetera som vi, så klart, började prata med. Vi hade egentligen tänkt att stanna till lite snabbt men det slutade med att vi stod och konverserade med honom om allt mellan himmel och jord i cirka en timma. Vi hann avverka kulturella skillnader mellan Sverige och USA, tro, ekologisk odling kontra icke ekologisk odling, mitt jobb som matstylist, hans tid i Vietnamkriget, den allmäna bristen på tacksamhet för allt vi har och den ständiga jaken efter det vi inte har (i jordens rika länder), downshifting, att människor inte vet hur en grönsak som odlats utan ”manipulation” och kraftiga bekämpningsmedel ser ut..och ja..ni hör ju. Tillslut fick vi slita oss, men hade vi haft mer tid hade vi säkert kunna snacka bort flertalet timmar med den mannen.

Och slutligen kom vi tillbaka till San Francisco där vår smekmånad börjat och också avslutades.

SAMMANFATTANDE TIPS & KOMMENTARER:

Highway One: Det finns otroligt mycket att titta på längs med Highway One och det är lätt att känna att man både måste och vill se allt. Att se allt skulle ta enormt lång tid, och har du tiden och intresse so ”go!”. Men annars, strunta i vad andra säger är intressant och gå på din magkänsla för vad som intresserar dig. Vi hoppade som sagt bland annat över Hearst Castle (för att vi helt ärligt inte förstår grejen med att titta ett schabrak till bygge, som tydligen ska vara en sommarstuga i palatsstorlek med diverse antikviteter shippade från alla världens hörn, som en person med alldeles för mkt pengar byggt. Jag och kärleken här hemma är mer imponerade av naturen, små loppisar, att köpa med oss frukt och grönsaker från ekologiska odlingar vi kör förbi eller att stanna för en picknick på någon vacker strand.), Monterey Akvarium (jag är över lag mot alla sorters djurparker även om det finns undantag och ser hellre djur i det vilda) och Carmel som vi heller inte kände oss sugna på. Lika så hoppade vi ”17 mile drive och Pebble Beach” (som man får betala för att komma in på eftersom vi tyckte att kusten längs med Highway one var så spektakulär som det var.).

Kaffe:Tips när man beställer kaffe är att alltid fråga ur många espresso som är i exempelvis en latte. När du hört svaret, säg att du vill ha 1-2 extra, så får du ett kaffe som påminner om styrkan i Sverige. De kanske höger på ögonebrynen och frågar ”T W O extra shots??!”, men nica bara glatt och säg YEEEES! så ordnar det sig!

Raw food /juice barer: Oavsett vart i LA-området ni bor, kanske vill just du/ni bo i centrala LA, så finns det massa goda juicebarer/raw food restauranger mm. Passa på att njuta av det som finns. I Hermosa rekommenderar vi Juice it Up.

Rekommenderar verkligen GREENBELT restaurang. Kom i tid innan alla andra kommer på att dom vill äta middag (typ 17-18). Då finns det bord på uteserveringen ute i solen. Och eftersom solen börjat dra sig neråt vi den tiden är det ganska behaglig temperatur (iaf i juni).

Santa Cruz: har ni inte stannat dit på nervägen, så stanna till på tillbakavägen och köp ekologiska jordgubbar och körsbär som vi gjorde. Perfekt att mumsa resten av resan för att fylla på energinivåerna.

Hermosa Beach: ett lugn ställe för den som vill softa. Ganska långt till ”down town” LA för den som vill ha lugn och ro. Hade vi velat hade det gått utmärkt att ta bilen till LA och uppleva allt det som man sett på film och hört talas om men om man inte vill går det utmärkt att stanna där man är.

Hermosa Beach Hotel: Så otroligt fräscht hotel. Lite lyxigare men väl spenderade pengar! Kommer du med bil har de”Vallet Parking”, dvs en person kommer frma, öppnar dörren åt en och tar bilen och kör bort den till deras garage.De bär också upp all packning åt en. Väldigt ovant för oss men väldigt speciellt på ett trevligt sätt. För oss var det självklart att ge dricks för detta både för servicen som var utmärkt men även för att deras kultur och samhälle är uppbyggt så.

Dricks: Att rekommendera är att ge 2-5 dollar varje gång de hämtar eller lämnar bilen åt dig, lika så 2-5 dollar för den som bär upp dina väskor åt dig. Vi är ovana med det i Sverige men här är det kotym om man inte vill ses som snål. På restaurangerna räknar de ofta ut dricksen åt dig. Det står då några exempel på kvittot: vill man ge 18% i dricks blir det x dollar, vil man ge 20% i dricks blir det x dollar. Givetvis kan du välja hur mkt dricks du vill lägga. Vi la cirka 15-20% dricks varje gång vi var ute och åt. Ju bättre maten och ju trevligare de varit ju mer dricks (givetvis).

AKTA ER FÖR/TÄNK PÅ:

Obs Igen! Tänk på att fylla på tanken lite då och då även fast den inte är i närheten av att vara tom. Ibland tar det LÅNG tid innan nästa bensinstation dyker upp.

Obs igen! Rekommenderar INTE Herbert Hotel, läs tipsen längst ner i inlägg 1 om vår smekmånad, HÄR har ni länk, så får ni vet varför.

Tanka ofta! Tanka ofta och var förberedda på hur långt det är till nästa stad och att bensinen räcker, så slipper man ockerpriset på exempelvis Whale Watchers Café.