19 In Marys Bröllop

SMEKMÅNAD DEL 4 – ROADTRIP, HIGHWAY ONE & BIG SUR

Så var det dags för del 4 av vår smekmånad, och den delen har seriöst tagit mig flera dagar att sammanställa. Varför? För det massiva antalet bilder. Jag vet att jag hade cirka 4000 filer när vi kom hem från smekmånaden, men att det skulle vara så många från just den här biten av resan hade jag faktiskt inte koll på. Men här är den, fortsättning på vår smekmånad (och också min ”favoritdel” på resan).
For all my english speaking followers, click ”translate” on the left side of my blog and you’ll get somewhat of an idea what I’m talking about. The translation might be weird and funny, it probably will be. But stilll… this is the fourth part of our honeymoon and some travel tips for roadtrips down Highway One/Pacific Highway and staying in Big Sur (my favorite part of the honeymoon)!

DAG 7:
Under dag 7 spenderade vi förmiddagen i Yosemite för att sedan ta bilen och åka ut mot kusten, målet var Pigeon Point. Vi valde vår rutt ganska slumpmässigt, lite som när vi åkte dit. Ibland är det lätt att överplanera, man vill se allt och absolut inte missa något men på det sättet är det också lätt att man endast fokuserar på målet och inte på själva upplevelsen och resan i sig. Så vi lät slumpen avgöra.

Vi tog oss genom många sömniga småstäder, längs med snirkliga vägar och böljande landskap. Bland annat la Honda & Woodside. Vi stannade även till i Woodside för att köpa med oss lite mat till resten av resan, äta en bit och sträcka på benen. Och det är så spännande, när man inte vet vart man hamnat eller om det är ngt bra. Lite som ett äventyr faktiskt. Ibland blir det pannkaka men lika ofta fantastiskt bra!
Woodsides matbutik där vi handlade med oss saker till Big Sur, eftersom vi visste att det fanns små kylskåp på rummen. Det lustiga här var ju så klart det svenskklingande namnet.
på Woodside bakery and café samt den intilliggande restaurangen kan äta en bit mat och köpa med sig lite fika. Maten var fräsch och servicen bra vilket gjort det till ett perfekt ställe att pausa vid.
Sen åkte vi vidare, stannade och fotade när vi ville och njöt av utsikten och landskapet…
När vi började närma oss Pigeon Point igen var solen på väg ner, så vi stannade vid en höjd och såg solen gå ner långt borta i horisonten, innan vi fortsatte till Pigeon Point. Där bokade vi så klart in oss på deras Hot Tubs, den här gången sent på kvällen med stjärnorna och det nattsvarta havet som enda sällskap.

DAG 8:
Midsommarafton!
Dag 8 innebar att vi började åka ner mot Big Sur och den mest magiska delen av Highway One. På vägen passerar man Monterey & Carmel där man kan stanna och äta, gå omkring och turista och se det man tycker är intressant.
Jag ville givetvis till Monterey och ”happy girl kitchen”-butiken.
Så vi stannade i Monterey och åt lunch, promenerade lite i det fina vädret och köpte på oss lavenderlemonad och lite annat smått och gott från ”happy girl kitchen”.
Jag älskar företag som har en så pass stark värdegrund, gör att det känns bra att handla.
Sen bar det av med bilen igen…
Vägen mot Big Sur, och en bra bit efter Big Sur också, är så vidunderligt vacker att man måste vara där och se själv för att förstå. Highway One eller Pacific Highway som den också kallas slingrar sig längs med kuststräckan med lummiga kullar och mindre berg på ena sidan och Stilla Havet på andra sidan. Det var sån frihetskänmsla i hela kroppen, ett slags rus, att åka längs med kringelkrokarna, lyssna (och sjunga med i) favoritlåtarna, prata om allt och inget, planer och bara..ja bara vara.

Vid välkända Bixby Bridge stannade vi till och andades havsluft och fotograferade.
Ser ni hur vägen slingrar sig ut mot kanten av berget?
Och så åkte vi vidare till andra sidan och fotograferade oss själva med Bixy Bridge, Highway One & Stilla Havet som bakgrund.

Sen kom vi äntligen fram till Glenn Oaks i Big Sur och OM det här är ett hotell vi båda rekommenderare å det VARMASTE!
Receptionen ligger på ena sidan vägen och stugorna man bor i ligger på andra sidan vägen.
Grinden in i skogen och till stugorna. Någonstans här började vi förstå hur pass avskilt stugorna faktiskt låg, precis som vi hoppats på!
Det finns olika sorters stugor, både större och mindre.
Vi bytte boende ”mitt i” och bodde först i en ”little sur cabin” och sen i deras ”sycamore cabin” vilket passade oss perfekt eftersom vi ville bo enskilt och utan att dela ”vägg” med någon annan.
I stugorna fanns det även yogamattor och instruktionskort för den som behöver hjälp och kanske aldrig yogat.
Kylskåpet på rummen är litet, men man får iaf plats det nödvändigaste, som exempelvis lite dryck, frukt, frukostmat och annat smått och gott. Vi knökade kylen full vilket var perfekt för alla kvällar framför vår Fire Pit (mannens bakdel, ja ibland blir man trött på att fotografera vackra landskap och majestätiska redwoodträd)

På Glenn Oaks fanns det även möjlighet att äta både frukost och middag.

Det finns en liten butik med enklare mat precis runt hörnet från receptionen vilket var toppen eftersom det här området kring Big Sur är ganska avskalat när det kommer till den typen av bekvämligheter.
Och såhär bort man. Mitt i skogen bland majestätiska Redwood träd, lummiga buskar, vackra blommor och snirkliga gångvägar.
Det fina är att man knappt ser eller hör de andra gästerna eftersom varje stuga ligger för sig själv vilket var helt magiskt. Det kändes ofta som vi var själva där. Varje stuga har också en fire pit, bilder kommer längre ner, där man kan sitta och bara mysa framför en öppen eld.

Vi gick runt i skogen, längs med bäcken och satte oss också ner och vilade, ja för ni ser väl stolparet långt bort i bild (bilden nedan)? Det är det där som lyser lite gulorange i bilden.  Där kunde man slå sig ner och ta en öl, en kopp kaffe eller bara lyssna på den porlande bäcken.

Sen var det promenad genom skogen upp till Glenn Oaks restaurang för lite Midsommarmiddag!
Och maten här var SÅ FÖRBANNAT GOD! Jag tog visst inga bilder på maten, däremot verkar jag ha spelat in filmmaterial, så vi får väl se om jag har något att visa upp därifrån framöver. Men tro mig när jag säger det, maten och servicen var utomordentligt bra! Dessutom fanns det många vegetariska alternativ och personalen var helt med på att ändra småsaker i rätterna så att jag skulle kunna äta dem ifall att jag ville ha något annat än de vegoalternativ som fanns.

Efter middagen knallade vi hemåt, mätta och belåtna, genom skogen för att fortsätta midsommarmyset vid vår ”fire pit”. Vi tände faktiskt vår fire pit varje kväll, satt där ute med något gott i glaset, grillade allt från frukt till marshmallows och pratade om allt och inget.
När vi grillade marshmallows provade vi även att göra smores, något jag aldrig ätit. Bara för att upptäcka att jag inte alls tyckte om det, på tok för sött för mig. Men det var kul att prova och enkelt eftersom det fanns små ”smores-kit” på hotellrummen med grillpinne, kex, choklad och marshmallows.
Och kärleken njöt och firade med en cigarr..
DAG 9:
Vi hade sol precis hela vår smekmånad och dag 9 var inget undantag.
Efter en lång sovmorgon åkte vi iväg till Big Sur Bakery, som inte alls låg långt bort från vårt hotell.
Vi hade hört så mkt om Big Sur bakery och hur man bara var tvungen att åka dit. Tyvärr blev vi otroligt besvikna. Service var sådär och tjejen bakom disken var allmänt avig och inte direkt tillmötesgående.
Under dagen åkte vi runt och njöt av den vackra naturen, stannade och fotade, picknickade med medhavda snacks. En sån där dag som bara försvinner och lämnar ett lugn efter sig, en varm känsla i magen.
När solen börjae dra sig neråt åkte vi iväg igen för ganska nära där vi bodde ligger Pfeiffer Beach. En lugn lite oas dit man bara släpper x antal besökare åt gången. Första gången vi var påväg nekades vi faktist, det var fullt, men den här kvällen var det avsevärt mkt mindre människor. Knappt några alls faktiskt.
Pfeiffer Beach var magiskt fin vid solnedgången…

Kvällen avslutades inte helt chockerande med plockmat, grillad vegokorv, marshmallows, frukt och choklad framför vår fire pit i vår lilla stuga, mitt bland redwoodträden.
DAG 10.
Roadtrip! Dag 10 åkte vi ut på Highway One med siktet att åka lite längre. Vi stannade till på en slumpmässigt utvalt ställe, där vi tyckte att utsikten var extra magisk. På ett och samma ställe såg vi en kolibri, kondorer, sjölejon och vad som faktiskt verkade vara en valfena. Juni är inte då man har störst chans att se val, så vi var överlyckliga!
Och på samma ställe står det en man och målar tavlor, sådär härligt Kaliforniskt och avslappnat!
Sen åkte vi vidare till Julia Pfeiffer Burns State Park för att ta oss ut till utsiktspunkten där samt för titta på vattenfallet (som typ var uttorkat pga torkan i Kalifornien)
Jag tyckte bara att de här löven var så vackra, som strösslade indianfjädrar låg de längs med vägen mot utsiktsplatsen.
Och idag, ja idag var det vansinnigt varmt!
När det började närma sig middagsdag åkte vi til Nepenthe som vi hört så mkt gott om.
Nepenthe ligger uppe på en höjd vilket ger stället en fantastiskt utsikt. Det kan vara mycket folk där, det är det nästan hela tiden, så man kan få vänta ett tag på bord. När man kommer dit frågar dom om man kan tänka sig att sitta inne eller om man vill sitta ute, men att sitta ute är VÄL värt sin vänta.
Under tiden vi väntade passad vi på att titta i menyn och ta något gott att dricka. Jag minns inte exakt vad det var jag tog, det enda jag minns är att det var en ljuvligt god lemonad, så pass god att jag drack upp den första i mer eller mindre ett svep och beställde en till inom loppet av bara några minuter.
Förutom att utsikten är underbar är både maten och servcien bra vilket gör att Nepenthe verkligen är ett ställe att besöka!

Och ja, det där är en ”side order” med pommes, lite mer än vi räknat med men..

SAMMANFATTANDE TIPS & KOMMENTARER:

Åk från norr till söder, då är får du havet och utsikte på rätt sida och behöver inte ha andra bilar som stör den fina utsikten i ditt synfält.

Bästa årstiden är att åka i apri/maj eller september. Mitt på sommaren kan det vara väldigt dimmigt. Vi var iväg i början av säsongen, början av juni,  och hade tur med superbra väder men har man otur kan det vara lite sämre väder under sommaren.

Glenn Oaks i Bug Sur är så bra! Jag har inget negativt att säga om det stället. Sköna sängar, bra service, bra mat, mysiga stugor, väldigt ”vuxet” ställe som passar perfekt att bo på om man åker som vänner eller som par eller smekmånad.

Besök Nepenthe! Väl värt att äta lunch eller middag där. Prova dera lemonad, ljuvligt god!

Det viktigaste är nästan att ha gott om tid! Vi var i Big Sur-området i tre dagar och åkte fram och tillbaka på sträckan. Den är så magiskt så att bara fälla ner taket och låta vinden ta tag i håret medan man njuter av utsikten är helt otroligt och alldeles fantastiskt!

AKTA ER FÖR/TÄNK PÅ:

Tanka ofta! Man vet aldrig när nästa bensinstation finns, och det kan mycket väl vara superdyrt på just den stationen eftersom den befinner sig mitt i ingenstans. Tanka därför ofta så du slipper betala ockerpriser alternativt bli stående längs med vägen.

Man kan inte stanna överallt och ta kisspaus som i Sverige. Här finns det lag mot att pissa lite hur som haver vilket kan vara bra att veta om och tänka på.

Tänk på att Pfeiffer Beach inte släpper in hur många som helst. Vill du sitta på stranden vid solnedgången, åk en vardag eller var ute god tid!